Var igår på en intressant workshop om hur det svenska vinet (inkl produktion) kan utvecklas. Det var en intressant stund och många idéer som kom upp. Vill inte berätta mer än så i nuläget av olika skäl.
En student/forskare på Lunds universitet som höll i workshopen. Som även gjort undersökningar.
Jag ställde en fråga om hur den svenska kunden handlar på bolaget med tanke på vin och priser... följande fick jag tillbaka
"Det är som du trodde en större procentsats som köper vin över 100 kr. Den ligger på ungefär 10 %, det är xxx-xxx kundsegment (över 200 kr/flaskan) som ligger på 1,3 %. (Och för vitt vin går gränsen vid 150 kr och uppåt, 1,2 %.)"
Något att ha i bakhuvudet och som berättar om våra kära landsmäns vanor när det gäller vin.
En student/forskare på Lunds universitet som höll i workshopen. Som även gjort undersökningar.
Jag ställde en fråga om hur den svenska kunden handlar på bolaget med tanke på vin och priser... följande fick jag tillbaka
"Det är som du trodde en större procentsats som köper vin över 100 kr. Den ligger på ungefär 10 %, det är xxx-xxx kundsegment (över 200 kr/flaskan) som ligger på 1,3 %. (Och för vitt vin går gränsen vid 150 kr och uppåt, 1,2 %.)"
Något att ha i bakhuvudet och som berättar om våra kära landsmäns vanor när det gäller vin.
Comments